Abstract:
Transportvirksomheder er placeret i den del af produktionssystemet,
der kan beskrives som det
logistiske system. Transportaktiviteter outsources i stigende omfang
til transportvirksomheder.
Artiklen analyserer ud fra magt- og tidsrelationer hvad der sker i
transportvirksomhederne som
følge af denne udvikling. Der sættes fokus på hvorledes
fleksibiliteten (tilpasningen) foregår set fra
medarbejdernes synsvinkel.
Analysen viser at det store tidspres i transportvirksomhederne er en
stor barriere for udvikling af
nye organisationsformer i virksomhederne. Den funktionelle fleksibilitet,
hvor forskellige
arbejdsopgaver fordeles mellem flere grupper af ansatte, anvendes sjældent.
Derimod anvendes den
numeriske fleksibilitet hyppigt. Det betyder at der er meget overarbejde
og at opgaver systematisk
outsources til andre virksomheder. Den numeriske fleksibilitet bliver
også en barriere for nye
organisatoriske tiltag, samtidig med at den skjulte viden og kompetence
i virksomhederne ikke kan
nyttiggøres.
Med udgangspunkt i en forandringsproces igangsat omkring tredjepartslogistik
analyseres en
casevirksomhed, en mellemstor transportvirksomhed. Caseanalysen er
en del af forskningsprojektet
’Transportvirksomheders fleksibilitet’ der gennemføres med støtte
fra Transportrådet.
Forfatter:
Lise Drewes Nielsen, Transportforskningsgruppen, Handelshøjskolen
i København
Keywords – dansk:
Fleksibilitet, tid, magtrelationer, transportvirksomhed, arbejdsorganisering,
tredjepartslogistik,
caseanalyse
Keywords – engelsk:
Flexibility, timepressure, powerrelations, transportfirms, organising
of work, third party logistics,
case study.
Session:
Godstransport
År: 1999