Abstract
I forbindelse med aftalen mellem regeringen og Amtsrådsforeningen
i foråret 1998 blev det
besluttet, at der skulle ses på ansvarsfordelingen i den regionale
togtrafik. Ved en omlægning
af ansvaret kan man ligeledes forestille sig en ændring i sammensætningen
af den regionale,
kollektive trafik generelt - eksempelvis ved en øget erstatning
af togbetjening med bus. Der er
derfor foretaget en række analyser af problemstillingen, der
bl.a. belyser:
* økonomiske og efterspørgselsmæssige konsekvenser
ved en omlægning af den
regionale, kollektive trafik betjening fra tog til bus,
* regionale trafikanters præferencer for den kollektive trafik
og
* netværksrelaterede effekter i det øvrige kollektive
trafiksystem
I dette paper præsenteres baggrunden for arbejdet, de anvendte
metoder samt de indledende
resultater af analyserne.
Forfattere:
Kontorchef Per Jacobsen, Trafikministeriet, og fuldmægtig Tine
Lund Jensen,
Trafikministeriet.
Key-words - dansk
Regional, kollektiv trafik - organisering - efterspørgselskarakteristika
- substitution
Key-words - engelsk
Regional, public transportation - organisation - demand-characteristics
- substitution
Session
Jernbaner
År
1999