Abstract:
EU’s auto-olie program kører på sidste vers. Der er vedtaget
direktiver for person- og varebiler og
for de anvendte brændstoffer. Eneste udestående punkt er
de tunge køretøjer (lastbiler og busser).
EU’s miljøministre blev i december 1998 enige om et forslag,
som indebærer, at fremtidige lastbiler
og busser skal forsynes med filtre og denox-katalysatorer. Det forventes,
at det endelige direktiv vil
blive vedtaget inden udgangen af 1999. Indlægget udgør
en naturlig afslutning på de indlæg, der er
givet i forbindelse med "Trafikdage på AUC" i 1995, 1997 og 1998
om EU’s auto-olie program
med hovedvægten lagt på de fremtidige regler for lastbiler
og busser. Der gives en kort omtale af de
beregninger, der er udført inden for rammerne af det såkaldte
auto/olie II program, omhandlende
den fremtidige udvikling i trafikkens forurening på EU-basis,
ligesom udviklingen i Danmark
belyses.
Forfatter:
Specialkonsulent Erik Iversen, Miljøstyrelsen.
Keywords - dansk:
EU-regulering, luftforurening, auto/olie-program, motorkøretøjer,
tunge køretøjer, lastbiler, busser.
Keywords - engelsk:
EU-regulation, air pollution, auto/oil-programme, motor vehicles, heavy
duty vehicles, heavy duty
trucks, busses.
Session:
Køretøjer, energi og miljø - Tunge køretøjer
År:
1999