Abstract:
Udvikling og drift af miljøtilsyn for HT-busser.
Siden 1995 har der i HT's kontrakter indgået en klausul om, at
busserne i hele
kontraktperioden skal leve op til den pågældendes EURO-emissionsnorm.
Der har i midlertid
ikke eksisteret en brugbar målemetode, hvorfor hverken entreprenører
eller HT har kunnet
sikre dette.
Målet med miljøtilsyn er, at HT i samarbejde med entreprenørerne
kan sikre, at HT-busser
kører emissionsmæssigt som aftalt i kontrakten, og dermed
tæt på det optimale for den
pågældende motor.
I dette paper præsenteres udviklingen af en brugbar, hurtig og
billig målemetode til
bestemmelse af, om emissionerne fra en bus er acceptable eller for
høje.
Derpå beskrives erfaringerne fra det første års
miljøtilsyn, samt hvordan busser målrettet kan
forbedres mht. emissioner, herunder hvilke parametre der er afgørende
for, hvor meget en
bus i drift forurener i forhold til en tilsvarende ny bus.
Forfatter:
Civilingeniør Bodil Sonne Andreasen, Materielgruppen, Hovedstadsområdets
Trafikselskab
Keywords - dansk:
Miljøtilsyn, miljøforbedringer, emissioner, bus, kollektiv
transport, HT.
Keywords- engelsk:
"Environmental MOT-test", environmental improvements, emissions, bus,
public transport,
HT (Copenhagen Transport)
Session:
Køretøjer, energi og miljø, Tunge køretøjer
År:
1999