Abstract:
I forbindelse med revisionen af trafik- og miljøhandlingsplanen
har Aalborg Kommune etableret et sam-arbejde
med COWI og RAMBØLL om vurdering af effekterne af en indførelse
af højklasset kollektiv trans-port
i kommunen og herigennem bl.a. reducere behovet for en tredje vejforbindelse
over Limfjorden. Under-søgelsen
inddrog alternative byudviklingsplaner og vejnetsplaner og indeholdt:
• Udbygning af trafikmodellen for Aalborg Kommune
• Udarbejdelse af forslag til en sporbus og en nærbane
• Vurdering af effekterne af nærbane og sporbus i forhold til
planlagt byudvikling og vejnetsplaner
• Vurdering af mulighederne for at understøtte den kollektive
trafik gennem en ændret byudvikling.
I dette paper præsenteres forslagene til indførelse af
en sporbus og en nærbane i Aalborg, de nye ele-menter
i trafikmodellen til brug for undersøgelsen, samt de trafikale
effekter af indførelsen af en sporbus
henholdsvis en nærbane såvel som hovedresultater fra undersøgelsen.
Forfattere:
Civilingeniør, Ph.D. Lene Denver, COWI, og Akademiingeniør
Ole Kien, RAMBØLL
Keywords - dansk
Trafikmodel, transportmiddelvalg, turlængder, vejnet, rutevalg,
sporbus, nærbane, regionalbane, ef-fektvurdering,
Aalborg Kommune
Keywords - engelsk:
Traffic modelling, mode choice, trip length, road network, assignment,
guided bus, light rail, railcar,
effect evaluation, Aalborg Kommune, Aalborg Municipality.
Session:
Konkurrenceforholdet mellem bil og kollektiv-transport i byer
År:
1999