Abstract:
I forbindelse med det københavnske Projekt Basisnet er introduktion
af højklasset kollektiv
trafik undersøgt. For så vidt angår overfladeløsningerne
medfører dette store gener for biltra-fikken,
mens tunnelløsningen (udbygning af Metro-systemet) kun medfører
marginale gener.
I artiklen redegøres nærmere for resultaterne, idet der
specielt fokuseres på ændringerne i bil-trafikkens
omfang:
• Kan et mere attraktivt kollektivtilbud, som evt. medfører
forringet fremkommelighed for
biltrafikken, konvertere bilister til den kollektive trafik?
De undersøgte basisnet omfatter hver især af størrelsesordenen
100 km strækning, hvor et
stort omfang af eget tracé for kollektivkøretøjerne
bevirker reduktioner i bilernes kørearealer.
For sporvogns- og S-bus-alternativerne (basisnet 1 og 3) forudsættes
i tætbyen (specielt på
brogaderne) en næsten total fortrængning af biltrafikken.
Metro-alternativet (basisnet 2) med-fører
kun marginale gener for biltrafikken i tætbyen. Endvidere medfører
basisnettene mar-kante
forbedringer af kollektivtrafikkens komfort, regularitet og rejsehastigheder,
størst for-bedringer
for Metro- og mindst for S-busalternativet.
Der er udført trafikmodelberegninger af basisnettene ved både
Hovedstadstrafikmodellen
(HTM) og Ørestadstrafikmodellen (OTM). Begge modeller omfatter
både kollektiv og indivi-duel
trafik og tager højde for fremkommelighed (rejsehastigheder,
kapacitetsproblemer) ved
modal split og rutevalg. Modelresultaterne viser samstemmende, at kun
et beskedent antal
bilister skifter til kollektiv trafik. Selv i situationen, hvor Vesterbrogade
og Nørrebrogade
lukkes helt for gennemkørende biltrafik – og hvor antallet af
biler pr. hverdagsdøgn derfor på
disse gader falder med ca. 15.000 – falder den totale radiale biltrafik
i søsnittet kun med ca. 4
%. Bilisterne foretrækker således omvejskørsel og
langsommere kørsel frem for at benytte de
nye, højklassede kollektivkøretøjer.
• Konklusionen er således, at selv en markant opgradering af
den kollektive trafik, som
oven i købet medfører forøgede fremkommelighedsproblemer
for biltrafikken, ikke i sig
selv vil medføre særligt store reduktioner i biltrafikken.
Forfatter:
Jan Kragerup, civilingeniør og Ph.D., RAMBØLL, Bredevej
2, 2830 Virum
Keywords – dansk:
kollektiv trafik, bytrafik, sporvogn, bus, prioritet, fredeliggørelse,
biltrafik
Keywords – engelsk:
public transport, urban transport, tram, light rail, bus, priority,
traffic calming, car traffic
Session:
Konkurrenceforholdet mellem bil og kollektiv-transport i byer
År:
1999