Abstract:
I papiret beskrives kvaliteten af den kollektive trafik i Danmark ud
fra bl.a.den
nødvendige køretid, skiftetid og gennemsnitlige ventetid
for rejser, der ifølge TU er
gennemført i 1994-97. Rejsetiderne er beregnet i en model, der
er udviklet i projektet
ALTRANS.
Det påvises, at transportmiddelvalg er stærkt afhængig
af den gennemsnitlige
ventetid og den samlede tid til rejsen med kollektiv trafik (inkl.
ventetid) i forhold til
rejsetiden i bil. Mest påvirket er rejser over 15 km. Rejser
under 9 km påvirkes kun af
den gennemsnitlige ventetid. De lange rejser påvirkes derimod
mest af den samlede
tid og mindre af ventetiden. De mellemlange rejser (10-50 km) kan påvirkes
af både
ændringer i ventetid og rejsetid Hvis tidsforholdet bliver ringere
end 2,5-3 er påvirk-ningen
væsentlig mindre, end når tidsforholdet ligger mellem 1,5
og 2,5. På rejser
over 15 km kan kollektivandelen nå op over 40%, hvis betjeningen
er maksimal!
Også bilejerskab - først og fremmest antallet af husstande
uden bil - påvirkes af
den kollektive trafiks service. Påvirkningen er imidlertid væsentlig
mindre end oven-for,
men betyder alligevel, at hvis servicen forringes øges biltallet.
En forbedring fø-rer
næppe umiddelbart til færre biler.
Forfatter:
Linda Christensen, Afdelingen for Systemanalyse, Danmarks Miljøundersøgelser
Keywords:
transportmiddelvalg, kollektiv trafiks serviceniveau, bilejerskab,
rejsetider
modal split, Service of public transport, public transport, carownership,
travel times
Session
Konkurrenceforholdet mellem bil og kollektiv trafik
År
1999