Abstract:
Med Brundtlandrapporten fra 1987 får princippet om integration
af miljøhensyn i sektorpolitik og
økonomisk politik en fremtrædende betydning i miljøpolitisk
strategi. Princippet har to sider, for det
første krav om miljømæssig hensyntagen i de pågældende
politikker, for det andet krav om
organisatorisk integration i de pågældende ministerier.
Den danske regering tilslutter sig princippet.
I papiret analyseres, hvad der frem til udgivelsen af Transporthandlingsplanen
i 1990 sker i
Trafikministeriets departement som konsekvens af den danske regerings
tilslutning til integrations-princippet,
og det analyseres, hvordan Trafikministeriet og Miljøministeriet
tackler deres indbyrdes
samspil som konsekvens af integrations-princippet. På den baggrund
redegøres for fire
institutionelle barrierer, som på daværende tidspunkt eksisterede
for integration af miljøhensyn i
Trafikministeriet.
Det empiriske grundlag er en række kvalitative interviews med
involverede embedsmænd og
informerede iagttagere, officielle publikationer samt aktindsigt i
nogle af Trafikministeriets
sagsmapper.
Forfatter:
Kandidatstipendiat Claus Hedegaard Sørensen, Danmarks Miljøundersøgelser
og Roskilde
Universitetscenter.
Keywords - dansk:
Trafikministeriet, integrations-princippet, Transporthandlingsplanen,
institutionelle barrierer.
Keywords - engelsk:
The Danish Ministry of Transport, environmental policy integration,
the transport action plan of
1990, institutionel barriers.
Session:
Policy
År:
1999