Abstract: Med den stigende udnyttelse af de trafikale netværk
er der de sidste år kommet fokus på
turkæder som park-and-ride and kiss-and-ride. Disse turkæder
skal være med til at sikre en bedre
udnyttelse af den samlede kapacitet i trafiksystemet. De eksisterende
trafikmodeller kan ikke i deres
nuværende udformning inddrage disse turkæder i tilstrækkelig
grad. Derfor indeholder dette indlæg
hovedresultaterne fra et ph.d.-projekt, hvor der er opstillet en række
forskellige modeltyper til
modellering af turkæder. For hver modeltype er der givet eksempler
på modelformuleringer og -egenskaber,
samt de mest relevante anvendelsesområder.
Forfatter: cand.scient.oecon Camilla Riff Brems
Indtil 1. juli 1999: Institut for Planlægning, DTU
Fra 1. august 1999: COWI, Lyngby
Keywords – dansk: Turkæder, modal split, rutevalg
Keywords – engelsk: Trip chains, mode choice, route choice
Session: Trafikmodeller
År: 1999