Abstract:
I forbindelse med det københavnske Projekt Basisnet er en række
nye net undersøgt både ved
passageroplandsberegninger og trafikmodelberegninger. De nye net består
hver især af et
sammenhængende net af nye højklassede linier betjent med
Metro (i tunnel), sporvogn eller
S-bus med egen infrastruktur. I artiklen refereres for et af de undersøgte
net resultaterne af
passageroplands- og trafikmodelberegningerne.
I oplandsberegningerne er for hver enkelt delstrækning, som nettene
består af, passagerpoten-tialet
opgjort som en sammenvægtning af antallet af beboere, arbejdspladser
og uddannelses-pladser
inden for en luftlineafstand på 750 m fra station/stoppested.
Passagerpotentialet er
opgjort både ”netto”, hvor beboere mv., som allerede i udgangssituationen
er betjent ved
nærliggende højklasset station (Regionaltog, S-tog, Metro
og Privatbane) er ”trukket fra”, og
”brutto”, hvor alle beboere mv. medregnes. Passagerpotentialet er beregnet
ved hjælp af GIS
(ArcInfo) på basis af data fra Danmarks Statistik vedrørende
befolknings-, arbejdsplads- og
uddannelsespladstal fordelt på HT-planzoner (1996-tal).
De nye basisnet er endvidere undersøgt ved trafikmodelberegninger
(Hovedstadstrafikmo-dellen,
HTM), hvor en række parametre tages i regning (konkrete kollektive
rejsehastigheder
og frekvenser, fremkommelighed for biltrafik, socio-økonomiske
data mv.).
Sammenlignes resultaterne af passageroplands- og trafikmodelberegningerne
(strækninger
med ”flest passagerer”) ses en klar sammenhæng. Passageroplandsberegninger
kan således
benyttes til identifikation af strækninger med ”størst
passagermængder” før trafikmodelbe-regninger
udføres. I de foretagne analyser synes ”brutto-potentialer”
at give bedre indikation
af passagermængderne end ”netto-potentialer”. I enkelte tilfælde
kan delstrækninger dog have
et stort antal ”gennemfarts-rejser” (dvs. rejser, som forløber
hele vejen gennem pågældende
strækning uden hverken udgangspunkt eller mål langs strækningen),
således at trafikmodelbe-regningerne
giver store passagermængder til trods for beskedne passagerpotentialer
langs
strækningen. Dette er for de undersøgte net tilfældet
for Ring 3 Lyngby-Herlev-Glostrup.
Forfattere:
Bent Jacobsen, civilingeniør, RAMBØLL, Bredevej 2, 2830
Virum
Flemming Larsen , civilingeniør og Ph.D., Anders Nyvig A/S,
Kærvej 8, 2970 Hørsholm
Keywords – dansk:
kollektiv trafik, trafikmodeller, oplandsberegninger
Keywords – engelsk:
public transport, traffic models, catchment
Session:
Trafikmodeller
År:
1999