Abstract:
Artiklen præsenterer Havnetunneltrafikmodellen, der er trafikmodel
til beregning af såvel person-som
vare- og lastbiltrafik i Hovedstadsområdet.
Modellen er udviklet i forbindelse med de aktuelle undersøgelser
af en østlig havnetunnel i Kø-benhavn
set i sammenhæng med en trafikal fredeliggørelse af den
indre by, og udgør en vide-reudvikling
af Ørestadstrafikmodellen.
Havnetunneltrafikmodellen består af en personturs- og en vare/lastbiltursmodel
samt en vej-valgsmodel.
Modelkomplekset er udviklet til bl.a. at kunne belyse de trafikale
konsekvenser af brugerbetaling
og køproblemer på vejnettet, hvilket er nyt i forhold
til tidligere trafikmodeller for Hovedstadsom-rådet.
Desuden indeholder modellen en egentlig vare/lastbiltursmodel for Hovedstadsområdet,
hvilket heller ikke tidligere har eksisteret.
Til forskel fra en traditionel hierarkisk logitmodel er beregningen
af benyttelsen af havnetunnelen
i modelkomplekset integreret i en stokastisk rutevalgsmodel, hvilket
sikrer et mere konsistent
modelkompleks.
I forbindelse med opstillingen af modellen er der gennemført
en RP-analyse og 2 større SP-interviewanalyser
for henholdsvis persontrafikken og vare- og lastbiltrafikken omfattende
i alt
340 interviews.
Forfattere:
Henrik Paag, Havnetunnelgruppen / TetraPlan A/S
Henrik Nejst Jensen, Vejdirektoratet, Plan- og telematikafdelingen
Keywords – dansk:
Trafikmodel, Havnetunnel, København, logitmodel, persontrafikmodel,
vare- og lastbiltrafikmo-del,
SP-analyse
Keywords – engelsk:
Traffic model, transport model, harbour tunnel, logit model, Copenhagen,
passenger model,
freight model, SP survey
Session:
Trafikmodeller
År:
1999