Resumé for indlæg under emne 5 trafikmodeller
Wulf D. Wätjen, Carl Bro as

Trafikberegninger for en fast forbindelse over Femer Bælt

Efter aftale mellem den danske og den tyske trafikminister blev der i 1995 igangsat undersøgelser af
de tekniske og økonomiske forudsætninger for en fast forbindelse over Femer Bælt. Disse undersø-gelser
omfatter blandt andet en analyse af trafikefterspørgselen over en fast forbindelse.
Dette arbejde blev overdraget til et rådgiverkonsortium med følgende partnere:

Carl Bro as med underrådgiver TetraPlan A/S
Institut für Seeverkehrswirtschaft und Logistik, Bremen
Hague Consulting Group, Haag
Beratergruppe Verkehr und Umwelt, Freiburg
Intraplan Consult, München.
Carl Bro as havde projektledelsen.

Et af de vigtigste forudsætninger for etablering af en trafikprognosemodel var tilvejebringelsen af
aktuelle data om infrastrukturen og den nuværende trafik, herunder de trafikskabende faktorer.
Der gennemførtes omfattende analyser af trafikken mellem Danmark/Skandinavien og kontinentet i et
snit gennem Skagerrak og Østersøen. I analysen indgik persontrafik med fly, tog, bus, bil og færge
over landgang samt godstrafik med tog, bil og skib. Der uddeltes spørgekort til rejsende med fly, tog
og færger, og personlige interview gennemførtes med lastbilchauffører i færgehavne. Der blev lige-ledes
afholdt stated-preference-interview med et antal rejsende og med godstransportører og trans-portkøbere.
Undervejs udveksledes analysedata med Øresundsundersøgelsen, der foregik samtidigt.
Særskilte trafikprognosemodeller blev udviklet for persontrafik og godstrafik. Modellerne beregner
trafikefterspørgselen med færger i hele Østersøsnittet og over den faste forbindelse. Flere udbyg-ningsalternativer
for kyst-til-kyst-forbindelsen blev undersøgt: firesporet motorvej med dobbeltsporet
jernbane, bred tosporet vej med enkeltsporet jernbane, dobbeltsporet jernbane med biltog, fortsat
færgedrift. Disse alternativer kombineredes med forskellige udbygninger af bane- og vejstrækninger-ne
på land.
Prognoseresultaterne er beregnet for året 2010 som et muligt åbningsår af en fast forbindelse. Resul-taterne
er opgjort for færger og den faste forbindelse i form af årsdøgntrafik for henholdsvis personer
i bil, bus og tog og godsmængder på lastbil og tog samt antal person- og lastbiler samt godstog. Per-sontrafikken
er også beregnet for de tre sommermåneder. Derudover er konsekvenserne for flytrafik-ken
beregnet.
Disse resultater indgår blandt andet i de samfundsøkonomiske og virksomhedsøkonomiske vurderin-ger
af en fast forbindelse, som gennemføres i løbet af foråret 1999. Alle resultater ventes offentlig-gjort
inden sommeren 1999 og vil således foreligge ved Trafikdagene.

Hent paper