Trafikberegninger for en fast forbindelse over Femer Bælt
Efter aftale mellem den danske og den tyske trafikminister blev der
i 1995 igangsat undersøgelser af
de tekniske og økonomiske forudsætninger for en fast forbindelse
over Femer Bælt. Disse undersø-gelser
omfatter blandt andet en analyse af trafikefterspørgselen over
en fast forbindelse.
Dette arbejde blev overdraget til et rådgiverkonsortium med følgende
partnere:
Carl Bro as med underrådgiver TetraPlan A/S
Institut für Seeverkehrswirtschaft und Logistik, Bremen
Hague Consulting Group, Haag
Beratergruppe Verkehr und Umwelt, Freiburg
Intraplan Consult, München.
Carl Bro as havde projektledelsen.
Et af de vigtigste forudsætninger for etablering af en trafikprognosemodel
var tilvejebringelsen af
aktuelle data om infrastrukturen og den nuværende trafik, herunder
de trafikskabende faktorer.
Der gennemførtes omfattende analyser af trafikken mellem Danmark/Skandinavien
og kontinentet i et
snit gennem Skagerrak og Østersøen. I analysen indgik
persontrafik med fly, tog, bus, bil og færge
over landgang samt godstrafik med tog, bil og skib. Der uddeltes spørgekort
til rejsende med fly, tog
og færger, og personlige interview gennemførtes med lastbilchauffører
i færgehavne. Der blev lige-ledes
afholdt stated-preference-interview med et antal rejsende og med godstransportører
og trans-portkøbere.
Undervejs udveksledes analysedata med Øresundsundersøgelsen,
der foregik samtidigt.
Særskilte trafikprognosemodeller blev udviklet for persontrafik
og godstrafik. Modellerne beregner
trafikefterspørgselen med færger i hele Østersøsnittet
og over den faste forbindelse. Flere udbyg-ningsalternativer
for kyst-til-kyst-forbindelsen blev undersøgt: firesporet motorvej
med dobbeltsporet
jernbane, bred tosporet vej med enkeltsporet jernbane, dobbeltsporet
jernbane med biltog, fortsat
færgedrift. Disse alternativer kombineredes med forskellige udbygninger
af bane- og vejstrækninger-ne
på land.
Prognoseresultaterne er beregnet for året 2010 som et muligt
åbningsår af en fast forbindelse. Resul-taterne
er opgjort for færger og den faste forbindelse i form af årsdøgntrafik
for henholdsvis personer
i bil, bus og tog og godsmængder på lastbil og tog samt
antal person- og lastbiler samt godstog. Per-sontrafikken
er også beregnet for de tre sommermåneder. Derudover er
konsekvenserne for flytrafik-ken
beregnet.
Disse resultater indgår blandt andet i de samfundsøkonomiske
og virksomhedsøkonomiske vurderin-ger
af en fast forbindelse, som gennemføres i løbet af foråret
1999. Alle resultater ventes offentlig-gjort
inden sommeren 1999 og vil således foreligge ved Trafikdagene.