Titel:
”Odense - Danmarks Nationale Cykelby“

Projektet har til formål at få målgruppen til at ændre adfærd med henblik på at opnå en voksende cykeltrfik.Hensigten er at
fremvise en resultatorienteret planlægning, hvor cyklen har høj prioritet. Som mønsterby på området vil Odense kunne inspire-re
andre byer i ind- og udland.

Baggrund:
Odense er allerede kendt som cyklisternes by. Igennem de sidste 8-10 år er der sket en stigning i cykeltrafikken på 50% og
samtidig mere end en halvering af antal personskadeulykker. På trods af en voksende cykeltrafik er sikkerheden for den enkel-te
cyklist i Odense altså kraftigt forbedret.
I 1998-99 gennemfører Kommunen i samarbejde med Vejdirektoratet et forprojekt, der har betydet, at Odense Kommune af
Trafikministeriet i januar 1999 blev kåret som Den Nationale Cykelby. Projektet, der er et trafikpuljeprojekt, har et samlet bud-get
på 20 mio. kr.
Formålet med projektet er at gøre Odense til laboratorium for nye cykel-løsninger, hvor cyklens andel af den samlede trafik
konstant øges, samtidig med at cyklistulykkerne reduceres med nye og effektive løsninger.

Metoder:
Trafikpuljeprojektet Den Nationale Cykelby består af følgende elementer: Vidensgrundlag, Laboratoriebyen og Transportmid-delvalget.
Videngrundlaget oparbejdes på baggrund af data og analyser.
En af flere vigtige faktorer, der har gjort Odense velegnet som Danmarks Nationale Cykelby er, at der foreligger et unikt data-grundlag
for projektet. Odense har adgang til 20 års registrerede ulykker fra Odense Universitetshospital, hvilket giver en ene-stående
chance for at dybdegående analyser.Det er væsentligt bl.a. at undersøge:
- Hvilke typer ulykker, der specielt er faldet?
- Er der geografiske forskelle i ulykkesmønstret, og hvad skyldes de?
- Hvilke tiltag har særlig medført, at cykeltrafikken er steget så meget i Odense?
- Er der geografiske og demografiske forskelle på denne stigning?
Laboratoriebyen indebærer, at Odense er det sted i Danmark, hvor nye forsøg afprøves og evalueres. Det gælder både vej-tekniske
løsninger, færdselsregler, skatteregler mv.
Transportmiddelvalget påvirkes igennem holdninger, den konkrete infrastruktur mv. Udgangspunktet er, at det er individet, der
afgør valget af transportmiddel.
Samlet er der 5 overordnede faktorer, der kan påvirke fordelingen imellem cykel- og biltrafik:
1. Huset, dvs. hvor folk bor.
2. Manden, dvs. individet, og hans sociale relationer.
3. Hesten, dvs. transportmidlet, cyklen.
4. Vejen, dvs. infrastrukturen, veje, stier og kollektiv trafik.
5. Marken, dvs. målet for rejsen, primært arbejdspladserne, skolerne mv.
For de fem initiativområder vil der blive iværksat kampagner, arrangementer, transportplaner m.m..

Grundlag:
Konkret tænkes der anvendt følgende data:
- Ulykkesdata fra politiet og skadestuen
- Transportundersøgelsernes resultater fra Odense
- Spørgeskemaer til borgerne
- Analyse af de lokale turmønstre, herunder opbygning af en cykeltrafikmodel
- Kvalitative interviews med borgere i Odense

Resultater:
På baggrund af analyser opstilles der en række demonstrationsprojekter (ca. 50), som gennemføres frem til år 2002.
Odense vil til den tid kunne fremvise:
- et stort og sammenhængende stinet,
- et alsidigt udbud af sikre detailløsninger for cyklister
- initiativer, der har en påvist effekt på transportemiddelvalget i retning af øget og mere sikker cykeltrafik.
På Trafikdage 99 i Aalborg, vil der være resultater fra forprojektet klar til præsentation.

Forfatter
Henrik Lumholdt og Sofie Nielsen, Odense Kommune

Hent paper