Titel:
Kampagnevirksomhed som middel til ændring af transportmiddelvalg

Abstract:
Dansk Cyklist Forbund gennemførte i 1998 en landsdækkende kampagne til fordel for at
bruge cyklen som transportmiddel til arbejde. På lokalt plan var 49 kommuner og 21
afdelinger af Dansk Cyklist Forbund involveret i større eller mindre grad. 30.000 fra i alt 128
kommuner deltog og cyklede i alt 3,5 mio km.
Både arrangører og deltagere meldte om stor tilfredshed med kampagnen.
10% af deltagerne var ”nye” cyklister, og en betydelig del af disse fortsatte med at cykle efter
kampagnen.
Kampagnen havde et budget på 1,5 mio kroner og er en billig måde at opnå en ændring af
transportmiddelvalg.

Forfatter:
Thomas Krag

Keywords – dansk:
transportmiddelvalg, kampagne, cykel, evaluering, Odense

Keywords – engelsk:
mode choice, campaign, bicycle, evaluation, Odense

Session:
Bæredygtig transport

År:
1999

Hent paper