Abstract:
Trafikanter er ofte den eneste kilde til viden om persontransport.
Der gennemføres derfor ofte
surveyanalyser f.eks. om trafikal adfærd eller præferencer
i hypotetiske valgsituationer. En
væsentlig fejlkilde i surveyanalyser kan relateres til, at respondenter
ikke svarer i overensstemmelse
med det tilsigtede. Ofte opdages disse fejl ikke, fordi der ikke ofres
tilstrækkelig opmærksomhed på
at analysere respondenternes svarstrategier.
I paperet beskrives typer af faldgruber der kan relateres til respondenters
spørgsmålsforståelse og
hukommelse. Det sker med udgangspunkt i Henning Olsens analyse af danske
surveyanalyser
generelt. Faldgruberne eksemplificers med gennemførte surveyanalyser
på persontransport-området.
Det anbefales i designfasen at gennemføre interviews, hvor respondenter
formulerer deres
overvejelser i forbindelse med svarafgivelsen. Hvis der ikke kan designes
en survey med en rimlig
overensstemmelse mellem det der spørges om og det der svares
på, anbefales at bruge andre kilder
til vidensindsamling. Det gælder f.eks. spørgsmål
om betalingsvillighed for abstrakte goder.
Forfatter:
Civilingeniør, ph.d. Lykke Magelund, Transportrådet
Keywords dansk:
Persontransport, surfe, metode, svarstrategi
Keywords engelsk:
Passenger transport, survey, method, strategy of answering
Session:
Transport og adfærd
År:
1999