Abstract:
Indlægget beskriver et afsluttet projekt for Trafikministeriet
vedrørende metoder til opgørelse af omkostningerne
ved trængsel. Trængsel i trafikken opstår, når
trafikvolumen nærmer sig kapacitetsgrænsen, og den påvirker
samtlige trafikanters rejsetid. På en given vejstrækning
vil en ekstra bilists færdsel således ikke kun påvirke
vedkommendes selv, men også alle øvrige trafikanter på
den pågældende del af vejnettet, idet den
gennemsnitlige rejsetid på vejstrækningen øges.
Den enkelte trafikants rejsevalg vil derfor medføre negative
eksternaliteter.
I forbindelse med Trafikministeriets projekt 'CO2 reduktioner i transportsektoren'
blev der foretaget en første
opgørelse over de marginale trængselsomkostninger pr.
køretøjskilometer for vejsektorens transportmidler dvs.
de omkostninger, der er forbundet med nedsat rejsetid som følge
af høj trafikintensitet på vejnettet. I denne
opgørelse blev trængselsomkostningerne opgjort ud fra
en alternativbetragtning. Opgørelsen var baseret på
relativt grove skøn over forebyggelsesomkostningerne ud fra
nyinvesteringer i forbedring og udvidelse af
vejnettet. Denne metode byggede på en den meget håndfaste
antagelse om, at vejmyndighederne tilpasser
infrastrukturen til det ændrede trafikomfang således, at
trængselssituationen per kilometer er uændret.
Omkostninger til udbygning af infrastrukturen betragtes dermed som
det det koster at undgå yderligere trængsel.
I nærværende projekt er trængselsomkostningerne i
stedet forsøgt opgjort direkte ud fra trafikanternes øgede
tidsforbrug ved en marginal forøgelse af trafikken. Arbejdet
skal primært ses som et metodestudie, men for at
sikre at projektets resultater så vidt muligt bliver anvendelsesorienterede,
er inddraget et første forsøg på
anvendelse af metoden i praksis baseret på eksisterende data.
Som case studie er valgt København baseret på data fra
Trafikministeriets Rejsevaneundersøgelse (TU) for
1995. Resultaterne af analysen giver et nyt bud på størrelsesordenen
af de pågældende
eksternalitetsomkostninger, målt som kr. per km opdelt på
kørsel i forskellige urbaniseringsgrader. Det
gennemsnitlige nøgletal for landet som helhed er af samme størrelsesorden
som den tidligere opgørelse af
trængselsomkostningerne fra CO2-projektet.
Det bør dog understreges, at der er stadig tale om meget usikre
opgørelser. Datagrundlaget for beregningerne
har klart vist sig at være utilstrækkeligt til at producere
robuste resultater, som kan anbefales anvendt generelt i
forbindelse med samfundøkonomiske vurderinger fremover. Men
det vurderes, at den opstillede metode er
anvendelig til at opnå mere præcise resultater ved inddragelse
af nye mere omfattende målinger af trafikomfang
og rejsehastighed på vejnettet i København.
Forfatter:
Niels Buus Kristensen, COWI
Keywords - dansk:
Transportøkonomi, transportmidler, luftforurening, eksternaliteter,
enhedsomkostninger, analyse, Danmark
Keywords - engelsk:
Transport economics, transport modes, air pollution, externalities,
unit, analysis, Denmark
Session:
Transportøkonomi
År:
1999