Titel:
Beslutningsstøttemetoder i jernbaneplanlægning

Abstract:
I Danmark har evalueringen af baneinfrastrukturprojekter traditionelt været baseret på
anlægsomkostninger og (uformaliserede) kvalitative beskrivelser af udvalgte effekter. Siden
1987 har VVM-undersøgelser været obligatoriske for projekter, som har potentielle mil-
jømæssige påvirkninger, og i de senere år er der desuden blevet udarbejdet samfund-
søkonomiske analyser i et forsøg på at medtage relevante samfundsmæssige effkter i
beslutningsgrundlaget for projekterne. Udviklingen af beslutningsgrundlaget henimod
VVM-undersøgelser på den ene side og samfundsøkonomiske analyser på den anden re-
ekteres også i det aktuelle beslutningsmiljø, hvor kontakten mellem miljømæssige hensyn
og et effektivt transportsystem afspejles i forskellige beslutningstageres præferencer. Med
mange (og ofte modsat rettede) effekter af infrastrukturinvesteringer, og uden en metodisk
tilgang til afvejningen mellem effekter, bliver beslutningsprocessen nemt uigennemsigtig
og uoverskuelig både for beslutningstagere og befolkningen generelt.
I denne artikel præsenteres en såkaldt "multiattribute decision aid method" (MADA
metode). MADA metoder er beslutningsstøttemetoder til brug ved beslutningsproblem-
er, som er karakteriseret ved et begrænset antal alternativer med mange ofte mod-
stridende egenskaber. Metoderne består af tre grundelementer; mængden af alterna-
tiver, mængden af effekter (attributter, egenskaber ) som beskriver alternativerne, samt
beslutningstagerens (evt. ere beslutningstageres) præerencestruktur. Med dette sidste
element anerkendes den subjektivitet, der er repræsenteret ved beslutningstagernes afve-
jning af forskellige effekter og samtidig indgår denne subjektivitet som en eksplicit
del af metoden. Den præsenterede metode er en "hybrid" metode, som kombinerer en
effektiv udnyttelse af tilgængelig information med en forholdsvis lettilgængelig metode.
Et væsentligt element af den metodiske ramme er desuden vægtprofilanalyse, hvor kon-
sekvenser af forskellige (subjektive) præferencer belyses.
Metodens potentiale som beslutningsstøtteværktøj illustreres kort på København-Ringsted
projektet.

Forfatter:
Ph.D. studerende Stine Gissel, Institut for Planlˆgning, Danmarks Tekniske Universitet

Keywords dansk:
Beslutningsst?tte, multikriteriemetode (MADA), vˆgtpro lanalyse, jernbaner

Keywords engelsk:
Decision support, multiattribute decision aid methods, weight pro le analysis, railway

Session:
Transportøkonomi

År
1999

Hent paper