Titel
SCENARIO-BASERET EVALUERING - NY METODE OG COMPUTERMODEL

Dette paper indeholder en beskrivelse af en ny metode for scenario-baseret samfundsøkonomisk evaluering af
infrastrukturprojekter. Metoden betegnes SEAM for Scenario-baseret evalueringsmetodik. Det teoretiske grund-lag
for SEAM er beskrevet i et tidligere paper fra 1996 ved Trafikdagene på AUC, hvorfor fokus i dette paper er
på implementeringen af metoden i en fleksibel computermodel og den anvendelse der har været af modellen.
I SEAM inkluderes på konsistent vis afhængigheden imellem eksogent definerede scenarier og det modelkom-pleks
der anvendes til at beskrive trafikken og dens konsekvenser. SEAM tager hensyn til indflydelsen fra mulige
og sandsynlige fremtider ved en 'scenario-farvning' af alle relevante modelvariable. Herved afspejler det samle-de
kompleks af modelvariable kvaliteter ved hver fremtid som de er beskrevet i de ofte kvalitative scenarier.
De traditionelle følsomheds- og risikoanalyser gennemføres som oftest kun på de projektalternativer som allere-de
er udvalgt som optimale. Behandlingen af usikkerhed er således ikke en integreret del af planlægningspro-cessen
og behandles uretmæssigt som noget der skal gennemføres efterfølgende. Derfor er der risiko for at den
langsigtede robusthed af en investering ikke klarlægges tilfredsstillende.
Formålet med en scenario-baseret evaluering, er en sikre en indhyldning af den langsigtede samfundsøkonomi-ske
usikkerhed. Resultaterne af analysen præsenteres i såkaldte robusthedsgrafer, der i stedet for at præsente-re
ét endegyldigt resultat, afbilder det mulige udfaldsrum for et projekts økonomiske effektivitet. Tiltag der ensi-digt
fokuserer på én effekt eller én gruppe af (korrelerede) effekter vil som oftest gøre et projekt mindre robust,
på trods af at tiltaget på kort sigt og i én prognose situation er optimalt.
Det er dog centralt i forståelsen af forskellen imellem følsomheds- og risiko- og scenarioanalyser, at analyserne
ikke søger at afdække den samme information. Følsomheds- og risikoanalyserne har hovedsageligt et rent fi-nansielt
eller økonomiske sigte.
Scenarioanalysen kan derimod også bidrage med information om et projekts robusthed overfor den samfunds-mæssige
udvikling. Analyserne skal derfor opfattes som supplementer til hinanden. Et værktøj som SEAM kan
være behjælpelig for at fremme en integrationen af usikkerhedsanalyser i samfundsøkonomiske evalueringer og
medvirker hermed til en kvalificering af beslutningsprocessen.
En computermodel af SEAM, udviklet ved Danmarks Tekniske Universitet, er blevet anvendt til de praktiske
analyser. Denne fleksible computermodel indeholder ligeledes moduler til at gennemføre risiko- og følsomheds-analyser
parallelt med scenario analyserne. Systemet er endvidere multi-modalt således at effekterne fra kon-kurrende
transportmidler kan inkluderes direkte. Analyserne er eksemplificeret på Havnetunnel projektet og den
Europæiske transportkorridor no. IX: Hamburg - København - Stockholm - Helsinki - St. Petersburg - Moskva.
Disse resultater stammer fra CODE-TEN projektet under EUs Fjerde Rammeprogram hvor SEAM modellen
anvendes.Paperet afslutter med en diskussion af de måder hvorpå følsomheds- og risiko- og scenarioanalyser
kan kombineres, for derigennem at for en bedre forståelse af usikkerheden i planlægningsprocessen.

Forfatter
Claus Rehfeld, Institut for planlægning, DTU.

Hent paper