Abstract:
I bestræbelserne på at mindske risikoen for færdselsuheld,
er det overordentlig vigtigt at have
kendskab til både de absolutte risikotal samt udviklingen over
årene. Dette er nødvendigt,
både for at kunne vurdere hvilke højrisikogrupper, der
med fordel bør sættes ind overfor, samt
for at kunne vurdere, om færdselssikkerhedsmæssige tiltag
har haft en gunstig virkning.
Der findes utallige risikomål, således kan personskader
i trafikken sættes i relation til både
tilbagelagte kilometer, til den tid, der tilbringes i trafikken samt
til antal ture. Yderligere kan
personskader f.eks. sættes i relation til befolkningen og dermed
udtrykke den helserisiko, der
er, ved at færdes i trafikken. Disse måder at se risikoen
på giver forskellige resultater, og her-med
også forskellige relationer mellem transportmidlers risiko.
I dette paper præsenteres risikoen pr kørt kilometer i
1996 samt udviklingen i risiko 1992-
1996. Der skelnes mellem egenrisiko og totalrisiko. Egenrisiko belyser
den risiko i trafik-ken,
som en trafikant selv har. Totalrisiko belyser trafikanters risiko
for at blive involveret i
et uheld med et givet transportmiddel.
I 1996 var den højeste egenrisiko ved knallertkørsel,
tæt fulgt af motorcykelkørsel – ca. 50
gange højere end ved personbilkørsel. Herefter fulgte
egenrisiko ved gang og cykling – ca. 10
gange højere end ved personbilkørsel. Egenrisikoen ved
kørsel med personbil, varebil, taxa og
bus var lavest.
Totalrisikoen for uheld med personbil var 3-4 gange højere end
egenrisikoen og med taxa, bus
og lastbil var den væsentlig højere end egenrisikoen.
Risikoen er forskellig for mænd og kvinder. Generelt er fodgængeres
og bilisters risiko højere
for mænd end kvinder, bortset fra de ældre bilister, mens
cyklistrisikoen er højest for kvinder.
Udviklingen i risiko i årene 1992-1996 viser en positiv tendens
for fodgængere og personbiler,
for cyklister var der ingen klar tendens.
Forfatter:
Inger Marie Bernhoft, Rådet for Trafiksikkerhedsforskning, Ermelundsvej
101, 2820 Gentofte
Keywords - dansk:
Uheldsrisiko, trafikantart, alder, køn
Keywords - engelsk:
Accident risk, mode of transport, age, sex
Session:
Trafiksikkerhed
År:
1999