Resume
Der er tale om et case- kontrolstudium, hvor uheldsimplicerede lastbilchauffører,
samt chauffører
der på et senere tidspunkt passerede uheldsstedet, er blevet
interviewet mhp. at bestemme sammen-hængen
mellem en række faktorer, med særlig vægt på
arbejdsmiljø, og uheldsrisiko.
En hovedhypotese var, at mange chauffører er underlagt et stort
arbejdspres, og at dette har en ne-gativ
indflydelse på deres uheldsrisiko. Hypotesen har ikke kunnet
bekræftes. For det første er der
overraskende mange chauffører, der ikke oplever, at de er underlagt
et stort pres. Således har fx
næsten 90% af uheldschaufførerne svaret, at de havde rimelig
eller endog masser af tid på den aktu-elle
tur. Det viser sig endvidere, at risikoen er signifikant større
for chauffører, der har “masser af
tid”. Det skal dog understreges, at der generelt er ret få chauffører,
som giver udtryk for et meget
stort arbejdspres (der stilles adskillige spørgsmål til
belysning af denne problemstilling); men der er
en tendens til, at det især er uheldschaufførerne, der
giver disse svar. Dermed danner der sig et bil-lede
af en situation, hvor man ser en sikkerhedsgevinst ved moderat travlhed/arbejdspres
i forhold
til “masser af tid”, mens et meget stort arbejdspres/stressniveau forøger
risikoen. Datamængden er
dog for beskeden til at give sikkerhed for den sidste del af dette
mønster.
Fokus i undersøgelsen er forhold, som menes at ligger bag de
egetlig uheldsfaktorer og -årsager.
Der er særlig vægt på forskellige arbejdsmiljørelaterede
forholds betydning for uheldsrisikoen, men
en række andre forhold er også inddraget. Det drejer sig
fx om forhold, der karakteriserer den ud-førte
transport. Det er væsentligt for forståelse af undersøgelsens
resultater at have in mente, at de
umiddelbare eller egentlige faktorer og årsager ikke er undersøgt.
Det drejer sig fx om forhold som
hastighed, orientering, rødkørsel, opmærksom mv.
– altså forhold som hver især vides at have stor
direkte betydning for uhelds opståen. Når fx risikoen ved
hastighedsoverskridelser ikke behandles,
er det således ikke fordi overskridelserne vurderes at være
af mindre betydning for uheldsrisikoen;
men fordi det er de bagvedliggende faktorer som er undersøgelsens
genstand, og af metodemæssige
årsager har det ikke være muligt samtidig at inddrage de
direkte faktorer.
Forfatter
Civilingeniør Lars Klit, Rådet for Trafiksikkerhedsforskning
(RfT)
Emneord
lastbilchauffør, lastbil, arbejdsmiljø, uheldsrisiko,
case-/kontrolstudie
Keywords
truck driver, truck, working conditions, accident risk, case/control
study
Session
Trafiksikkerhed
År
1999