Abstract: Sverige har i de seneste år focuseret meget på
de unge bilisters sikkerhed i trafiken.
Som i de fleste andre lande, bidrager især aldersgruppen omkring
18 år (kørekortsalder) til
trafikulykker med personbiler.En radikal og meget omtalt foranstaltning
har været indførelse
af 16-år aldersgrænse for træningskørsel i
trafikkken mod normalt 17.5 eller 18 år.
Ved studier af blandt andet bilisters øjenbevægelser under
kørsel har man karakteristiskt
kunnet identifiere forskelle i søgestrategier hos såkaldt
erfarne/sikre contra uerfarne/usikre.
Hvor man tidligere har koblet udviklingen af sikker søgeadfærd
til lang tids kørselsrutine (4-7
år eller længere) viser nye undersøgelser i Sverige,
at man med 16-års træningen
tilsyneladende kan accellere ændringen af den visuelle søgning,
så den allerede ved 18-års
alderen (køreprøven) viser samme karakteristika og kvaliteter
som typisk først ses efter
mange års kørselserfaring efter køreprøven.
I den klassiske uddannelse i teori i køreskolen har man konstateret
en række problemer af
indlæringsmæssig karakter, som hos 15-25% af eleverne direkte
nødvendiggør
specialtræning, for at de skal klare teoriprøven.Undervisningen
består (som i andre lande)
typisk af håndbøger og kørelærer undervisning
i teorilokale eller i bilen.
Udbredelsen af PC’ere med efterhånden ganske avancerede multi-media
funktioner blandt
befolkningen har øget interessen for at supplere uddannelsen
med individuel træning ved
hjælp af PC-programmer som også udnytter computerens interaktivitet.
En statistisk repræsentativ gruppe af unge og nye køreskoleelever
(ca. 100) blev i et
kontrolleret forsøg trænet i samme stofområde i
teorien (stop/standselængder -over/
understyring - parkeringsregler m.m.) med hhv. traditionel undervisning
og individuel
træning med egen PC. Herefter blev de testet med standadiserede
spørgsmål fra teoriprøven (i
respektive teoriområder).
Elevernes læsefærdigheder og almene problemer med kundskabsindlæring
blev i
undersøgelsen registreret med et batteri af standardiserede
pædagogiske tests.
Noget overraskende finder man den største effekt af PC-træningen
hos elever uden læse og
indlæringsproblem. Dog forbedrer alle deres betåelsesprocent
med 10-25%.
Forfatter: Forskningsleder Birger Nygaard, Statens Väg- och Transportforskningsinstitut,
VTI. Linköping, Sverige.
Keywords- dansk: Øjenbevægelser, køreuddannelse,
teoriprøve, unge bilførere,
effektstudier.
Keywords – engelsk: Eye-movements, driving training, class-room test,
young drivers,
before and after studies.
Session: Trafiksikkerhed.
År: 1999