Abstract:
Til forberedelse af Vejregler for stier og veje i åbent land
er der nedsat en arbejdsgruppe til at
undersøge mulighederne for at gøre standardtværsnittet
mere sikkert. Basis er en overordnet
vej i åbent land med 2 kørespor. Nu arbejdsgruppen undersøgt
følgende tværsnitsændringer:
Bredere kørespor, bredere kantbane, bredere rabat, bredere kantbane
og smallere rabat, sikring
af rabat, trug i stedet for grøft, fladere vejskråninger
og fysisk midteradskillelse. Ud fra litte-raturstudier,
kendte danske og udenlandske effektstudier samt målrettede uheldsanalyser
er de
sikkerhedsmæssige og de økonomiske konsekvenser af de
nævnte tværsnitsændringer vurde-ret
- både hver for sig og i alle relevante kombinationer. Forbedret
yderrabat viser sig at være
en meget kost-effektiv sikkerhedsforbedring, og også at bruge
trug i stedet for grøft, bruge
fladere skråningsanlæg (ved påfyldning) samt at øge
yderrabattens bredde. Endelig er det sik-kerhedsmæssige
potentiale ved en form for fysisk midteradskillelse fundet lovende.
Forfatter:
Civ. ing. Henrik Værø, COWI, Trafikplanlægning
Keywords - dansk:
Trafiksikkerhed, uheldsanalyse, vejudformning, vejtværsnit
Keywords - Engelsk:
Road safety, accident analysis, road design, road section
Session:
Trafiksikkerhed
År:
1999