Titel:
Vejtværsnit og uheldsrisiko

Abstract:
Til forberedelse af Vejregler for stier og veje i åbent land er der nedsat en arbejdsgruppe til at
undersøge mulighederne for at gøre standardtværsnittet mere sikkert. Basis er en overordnet
vej i åbent land med 2 kørespor. Nu arbejdsgruppen undersøgt følgende tværsnitsændringer:
Bredere kørespor, bredere kantbane, bredere rabat, bredere kantbane og smallere rabat, sikring
af rabat, trug i stedet for grøft, fladere vejskråninger og fysisk midteradskillelse. Ud fra litte-raturstudier,
kendte danske og udenlandske effektstudier samt målrettede uheldsanalyser er de
sikkerhedsmæssige og de økonomiske konsekvenser af de nævnte tværsnitsændringer vurde-ret
- både hver for sig og i alle relevante kombinationer. Forbedret yderrabat viser sig at være
en meget kost-effektiv sikkerhedsforbedring, og også at bruge trug i stedet for grøft, bruge
fladere skråningsanlæg (ved påfyldning) samt at øge yderrabattens bredde. Endelig er det sik-kerhedsmæssige
potentiale ved en form for fysisk midteradskillelse fundet lovende.

Forfatter:
Civ. ing. Henrik Værø, COWI, Trafikplanlægning

Keywords - dansk:
Trafiksikkerhed, uheldsanalyse, vejudformning, vejtværsnit

Keywords - Engelsk:
Road safety, accident analysis, road design, road section

Session:
Trafiksikkerhed

År:
1999

Hent paper