Abstract:
I afgangsprojektet: ”Virkninger af Trafikpolitiske Tiltag – Set i et
fordelingsmæssigt
perspektiv” udarbejdet ved civilingeniøruddannelsen i trafikplanlægning
på Aalborg
Universitet er der foretaget en analyse af virkningen af forskellige
trafikpolitiske tiltag og
herunder først og fremmest forskellige former for afgiftspålæggelser.
Formålet med
projektet er at identificere de mulige negative effekter knyttet til
yderligere
afgiftspålæggelser på persontransporten i bil med
hensyn til mobilitet, nuværende
aktivitetsniveau og –mønster, opsparing samt øvrigt forbrug.
Analysen er gennemført i et
fordelingsmæssigt perspektiv med henblik på først
og fremmest at undersøge, hvorvidt
yderligere afgiftspålæggelser;
· vil ramme hårdere blandt lavindkomsthusstande (det indkomstmæssige
fordelingsaspekt).
· vil ramme hårdere på landet end i byerne (det
geografisk fordelingsaspekt).
Analysen af disse to fordelingsmæssige aspekter er gennemført
på baggrund af en større
empirisk undersøgelse. I dette paper gives en præsentation
af hovedresultaterne fra
analysen af det geografiske fordelingsaspekt.
Forfatter:
Civilingeniør Jens Christian Overgaard Madsen
Keywords – dansk:
Virkninger af trafikpolitiske tiltag, mobilitet, transportmønster,
adfærdsændringer, stated
preference, transportafgifter, urbaniseringsgrad
Keywords – engelsk:
Effects of transport policy measures, mobility, transport behaviour,
changes in behaviour,
stated preference, transport taxes, urbanisation
Session:
Workshop (behovet for personbiler)
År:
1999