Titel:
Virkninger af Trafikpolitiske Tiltag – På landet og i byerne

Abstract:
I afgangsprojektet: ”Virkninger af Trafikpolitiske Tiltag – Set i et fordelingsmæssigt
perspektiv” udarbejdet ved civilingeniøruddannelsen i trafikplanlægning på Aalborg
Universitet er der foretaget en analyse af virkningen af forskellige trafikpolitiske tiltag og
herunder først og fremmest forskellige former for afgiftspålæggelser. Formålet med
projektet er at identificere de mulige negative effekter knyttet til yderligere
afgiftspålæggelser på persontransporten i bil med hensyn til mobilitet, nuværende
aktivitetsniveau og –mønster, opsparing samt øvrigt forbrug. Analysen er gennemført i et
fordelingsmæssigt perspektiv med henblik på først og fremmest at undersøge, hvorvidt
yderligere afgiftspålæggelser;
· vil ramme hårdere blandt lavindkomsthusstande (det indkomstmæssige
fordelingsaspekt).
· vil ramme hårdere på landet end i byerne (det geografisk fordelingsaspekt).
Analysen af disse to fordelingsmæssige aspekter er gennemført på baggrund af en større
empirisk undersøgelse. I dette paper gives en præsentation af hovedresultaterne fra
analysen af det geografiske fordelingsaspekt.

Forfatter:
Civilingeniør Jens Christian Overgaard Madsen

Keywords – dansk:
Virkninger af trafikpolitiske tiltag, mobilitet, transportmønster, adfærdsændringer, stated
preference, transportafgifter, urbaniseringsgrad

Keywords – engelsk:
Effects of transport policy measures, mobility, transport behaviour, changes in behaviour,
stated preference, transport taxes, urbanisation

Session:
Workshop (behovet for personbiler)

År:
1999

Hent paper