Abstract:
Haslev kommune har i 1997 og 1998 gennemført en ambitiøs
inddragelse af borgere i
kommunens arbejde med trafik- og miljøforhold. På trafikområdet
har dette medført en konkret
“ trafikhandlingsplan” , som har haft en indflydelse på kommunens
hidtidige byplanlægning.
NOVA PRO har for Haslev kommune gennemført en empirisk baseret
undersøgelse af
borgerinddragelse i kommunes trafik- og miljøarbejde. Undersøgelsen
betød bl.a. opsætning af en
analyseramme på basis af andre undersøgelser, socialpsykologisk
teori og politologiske
overvejelser som er særligt relevante for et lokalt politisk
system. Derudover traditionel kvalitativ
og kvantitativ analyse af data fra gennemførte fokussamtaler
og interviewundersøgelser.
Haslev kommune har gennem denne undersøgelse et overblik over,
hvordan deltagerne i
“ borgerinddragelsen” i Haslev kommune har oplevet processen omkring
kommunens
trafikhandlingsplan og dens tilblivelse.
Derudover hvordan “ borgerinddragelsen” har påvirket centrale
aktører i kommunens politiske- og
administrative system.
Undersøgelsen giver et socioøkonomisk signalement af
deltagerne i trafikhandlingsplanarbejdet
og sammenligner dem med deltagerne i kommunens Agenda 21 arbejde.
En række forhold som både kan fremme og hæmme borgerinddragelse
bliver gennemgået og
diskuteret. Undersøgelsens resultater analyseres i sammenhæng
med forskellige
demokratiopfattelser og myter omkring fordele og ulemper ved borgerinddragelse.
Undersøgelsen peger konkret på en række muligheder
for at forbedre kvaliteten af
borgerinddragelse i kommunale trafik- og miljøhandlingsplaner.
Forfatter:
Direktør Preben Thisgaard, og civiling. Per Kolbeck NOVA PRO
Keywords – dansk:
Borgerinddragelse, Agenda 21, interviewteknik, trafikplanlægning
i lokalsamfund, evaluering,
Keywords – engelsk:
Involvement of citizens, Agenda 21, interview technique, traffic planning
in municipalities,
evaluation,
Session:
Byplanlægning og trafik
År:
1999